Kierunek - biznes neutralny klimatycznie

Chociaż zmiana globalnego klimatu dotyka każdego, realizacja celu zerowych emisji netto dotyczy w znacznej mierze przedsiębiorstw. To one zapewnią zdecydowaną większość wymaganych inwestycji.

Climate Leadership

To program wspierany przez United Nations Environment Programme, w którym grono niezależnych ekspertów wzmacnia starania biznesu na drodze do neutralności klimatycznej. Ponieważ globalny klimat jest najbardziej złożonym naturalnym systemem, również eksperci Programu reprezentują dziedziny wielu gałęzi wiedzy. W ten sposób Program zapewnia firmom znalezienie odpowiednich dla nich dróg do redukcji negatywnego wpływu na klimat i środowisko.

Program Climate Leadership jest realizowany przy wsparciu Rady Programowej (Climate Leadership Council)

Dołącz do Programu

Możliwe kierunki działania

Doradzają dla klimatu

Wiedza o klimacie

Zmieniają się dla klimatu

AllegroElektroEkoCarrefour Polska Sp. z o.o.Credit AgricoleSamsung Electronics PolskaCoca-Cola HBC PolskaØrstedFabryki Mebli FORTE S.A.Respect EnergymyhiveSkanska Residential Development PolandBank Ochrony Środowiska S.A.Polpharma S.A.SignifyVIVE GroupSantander Bank PolskaVisaStena Recycling PolskaPZUTetra PakGrupa ŻywiecMcDonald's PolskaNetguruDANONE Sp. z o.o.ERGO Hestia S.A.DSV – Global Transport and LogisticsIKEA Retail Sp. z o.o. IKEA Distribution Services S.A.BNP Paribas Bank Polska S.A.InterzeroOrange PolskaBASF PolskaHutchinsonAuchan Retail PolskaŻywiec-Zdrój S.A.
Barbara KowalskaDyrektor Działu CSR, Carrefour Polska Sp. z o.o.
W ramach programu Climate Leadership, Carrefour Polska pracował nad zwiększeniem udział produktów pochodzących ze zrównoważonego rolnictwa w kategorii produktów świeżych. Naszym celem jest jeszcze efektywniejsza współpraca z dostawcami i wspieranie ich w prośrodowiskowych działaniach, a także zapewnienie klientom dostępu do zdrowej i jakościowej żywności. Eksperci UNEP/GRID-Warszawa wsparli nas w opracowaniu wytycznych dla dostawców owoców i warzyw, które objęły pięć obszarów tematycznych: ochronę i regenerację gleb, redukcję pestycydów, bioróżnorodność, zarządzanie zasobami wodnymi, przeciwdziałanie zmianom klimatu. Współpraca z UNEP/GRID-Warszawa była bardzo owocna i sprawna, a wypracowane materiały okazały się merytoryczne i inspirujące.
Jacek ŁęgiewiczDyrektor ds. publicznych, Samsung Electronics Polska
Na przestrzeni ostatnich kilku lat Samsung pokazał jak dzięki technologiom wspierać innowacyjność i edukację dla klimatu. Zrealizowaliśmy te cele dzięki pionierskiemu programowi inkubacji zielonych startupów oraz w ramach Solve for Tomorrow. Climate Leadership stworzył niepowtarzalną przestrzeń do podejmowania zobowiązań oraz wymiany ciekawych praktyk i spotkania się z najlepszymi ekspertami ds. klimatu. To motywuje nas do dalszej aktywności i stawiania sobie kolejnych celów, bo jak głoszą twórcy Climate Leadership - „Nic się nie zmieni, jeżeli nie zaczniemy działać”.
Magdalena RzeszotalskaDyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i CSR, Polpharma S.A.
Jako największa polska firma farmaceutyczna chcemy pomagać ludziom żyć zdrowo w zdrowym świecie, a troska o klimat i środowisko jest integralnym elementem tej misji. Pracujemy w tej chwili nad zdefiniowaniem długoterminowych celów Polpharmy, m.in. w zakresie transformacji energetycznej, redukcji emisji czy ekoprojektowania procesów i produktów. Udział w dwóch edycjach Climate Leadership i możliwość pracy z ekspertami programu, były dla nas cenną inspiracją oraz istotnym wsparciem przy formułowaniu założeń ważnych inicjatyw zmniejszających nasz wpływ środowiskowy
Bogdan ŚlękPublic & Government Affairs Director CEE, Signify
Dołączyliśmy do programu „Climate Leadership”, aby podkreślić, że jesteśmy gotowi wnieść swój wkład w znaczące działania i trwałe zmiany. W tym dążeniu jesteśmy odpowiedzialni za dzielenie się wiedzą, którą rozwijamy podczas naszej podróży klimatycznej w naszych operacjach, łańcuchu dostaw i użytkowaniu produktów z konsumentami, dostawcami, innymi firmami i innymi interesariuszami.

Aktualności

Jednym z najistotniejszych kroków, jakie firmy podejmują podczas zielonej transformacji, jest weryfikacja istniejących procesów i w razie potrzeby ich modyfikacja.  Na taki krok zdecydowała się ERGO Hestia, którą mieliśmy przyjemność wesprzeć w stworzeniu procedury GOZ, dotyczącej przedmiotów trafiających do firmy, w związku z działalnością ubezpieczeniową, a także przedmiotów potrzebnych w codziennej działalności (np. wymiana mebli w biurze).  Ułożenie procesów wspiera jak najefektywniejsze i prostsze zarządzanie przedmiotami.  #ClimateLeadership #circularity #GOZ UNEP/GRID-Warszawa

▶️ Witamy Ewa Kiełsznia w gronie Ekspertów Climate Leadership! 📘 Ewa jest ekspertką w zakresie zrównoważonego rozwoju, raportowania ESG i komunikacji klimatycznej. Przygotowuje raporty ESG oraz raporty emisji produktów i usług dla firm oraz instytucji publicznych. Łączy doświadczenie w obszarze PR z wiedzą o raportowaniu niefinansowym i regulacjach klimatycznych, pomagając markom mówić o swoich działaniach w sposób przejrzysty, wiarygodny i pozbawiony greenwashing’u. 📘 Na co dzień współpracuje z inżynierami i analitykami danych, wspierając ich w przekształcaniu skomplikowanych analiz emisji gazów cieplarnianych w treści dostępne dla różnych grup odbiorców – od zarządów i inwestorów po klientów końcowych. Wierzy, że dobre raportowanie i mądra komunikacja mogą realnie wspierać transformację biznesu w stronę neutralności klimatycznej i wzmocnić jego wiarygodność w oczach interesariuszy. Pierwszy wspólny projekt już za nami! Czekamy na kolejne 😊

❄️ Według ekspertów IMGW-PIB, tzw. „ostre zimy” przeszły już do historii na terenie Polski. W ostatnich 30 latach tylko 9 zim można uznać za naprawdę surowe i zgodne z przysłowiem, a jedynie 4 z nich poprzedzał wyjątkowo mokry październik. 💧 Średnia suma opadów października w latach 1991–2020 to ok. 61,6 mm (czyli 100 % wieloletniej normy). Październik 2023 rzeczywiście był mokry - ok. 75,5 mm, co stanowiło około 162 % normy, natomiast październik 2024 był bardzo suchy - opady wyniosły ok. 33,2 mm, czyli 71,2 % normy. W okresie 1961–1990 średnia liczba dni mroźnych w Polsce wynosiła około 120 dni rocznie, choć z dużą zmiennością regionalną. W połowie XX w. zdarzało się, że niektóre lata osiągały ponad 120 dni mroźnych. W ostatnich trzech dekadach (1993-2022), średnia liczba dni mroźnych spadła do poniżej 90 dni rocznie, a w niektórych latach liczba ta spadła nawet poniżej 80–90 dni. 📘 Październikowe opady nie mają już praktycznej wartości prognostycznej dla zimy, a pogoda w Polsce coraz częściej podlega gwałtownym, trudnym do przewidzenia anomaliom, czego najlepszym przykładem są tegoroczne „genueńskie” ulewy i niskie temperatury podczas trwających fal upałów i pożarów w innych częściach Europy. Źródła: https://lnkd.in/duaZg6R3 https://lnkd.in/dU-Bnbt8 https://lnkd.in/d8cQzna2

Program Climate Leadership jest działaniem realizowanym przez UNEP/GRID-Warszawa w odpowiedzi na rezolucję UNEP/EA.4/L.5, przyjętą podczas 4. sesji Zgromadzenia ONZ ds. Środowiska (UNEA-4).

Rezolucja ”Rozwiązanie Problemów Środowiskowych Poprzez Zrównoważone Praktyki Biznesowe” wezwała biznes do transformacyjnego wysiłku dla sprostania globalnym wyzwaniom środowiskowym i klimatycznym.

UNEP/GRID-Warszawa
ul. Poznańska 21 lok. 29, 00-685 Warszawa tel. +48 22 840 6664 e-mail: kontakt@climateleadership.pl