O programie Climate Leadership
Organizator

Twórcy Programu

Maria Andrzejewska

Bolesław Rok
Climate Leadership powered by UN ENVIRONMENT
Zmiany klimatu dzieją się na naszych oczach, a za ich gwałtowne przyspieszenie w ostatnich dziesięcioleciach odpowiada człowiek.
Jeżeli mamy mieć jakąkolwiek szansę na zatrzymanie kryzysu klimatycznego, biznes musi podjąć radykalne kroki na poziomie podstawowych produktów i usług, procesów produkcyjnych i zarządczych, a nawet modeli biznesowych.
Transformacja wzorców produkcji i konsumpcji dotknie samego rdzenia modeli biznesowych, wymuszających bardziej efektywne korzystanie z surowców oraz konkretne, mierzalne działania na rzecz redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Apel do liderów
Podczas Zgromadzenia Ogólnego ONZ, Sekretarz Generalny Antonio Guterres zaapelował do wszystkich liderów o natychmiastowe podjęcie konkretnych działań, jakie pozwolą w ciągu następnej dekady zredukować emisję gazów cieplarnianych o 45%. Jest to warunkiem koniecznym dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Climate Leadership odpowiedzią na wezwanie
Na marcowym Zgromadzeniu Ogólnym ds. Środowiska ONZ, przyjęta została rezolucja (UNEP/EA.4/.5) 'Rozwiązanie Problemów Środowiskowych Poprzez Zrównoważone Praktyki Biznesowe', wzywająca sektor prywatny do zintensyfikowania działań na rzecz wdrażania, zwiększania skali i powielania zrównoważonych praktyk biznesowych.
Program został zaprezentowany uczestnikom forum Narodów Zjednoczonych integrującego naukę, politykę i biznes dla środowiska (the UN Science-Policy-Business Forum on Environment, UN SPBF), podczas spotkania w Kanberze w listopadzie 2019 roku.
ZGODNIE Z GŁÓWNYM PRZESŁANIEM UN SPBF
Współpraca podejmowana między ekspertami i biznesem będzie miała krytyczne znaczenie dla klimatu naszej planety w najbliższej przyszłości.
Na bazie takiej współpracy zbudowana jest idea Climate Leadership powered by UN Environment
Korzyści dla firm przystępujących do Programu
1
Właściwa odpowiedź na oczekiwania społeczne rosnącej grupy klientów i konsumentów, pracowników i przyszłych pracowników, świadomych znaczenia odpowiedzialnośći klimatycznej biznesu.
2
Możliwość współpracy z ekspertami z kręgów nauki i praktyki, lideramii opinii publicznej, wspierającymi innowacje zmiany, uwzględniające ryzyka przyszłości.
3
Budowanie wartości firmy poprzez wdrażanie realnych zmian w sposobie prowadzenia biznesu i ofercie rynkowej.
4
Zwiększenie innowacyjności i przewagi konkurencyjnej poprzez zdefiniowanie zobowiązań oraz monitorując realizację deklarowanej, wprowadzanej zmiany.
5
Promocja firmy poprzez włączenie w nurt globalnych działań na rzecz klimatu budowanych pod auspicjami UN Environment Programme.
6
Po pozytywnej ocenie zobowiązania przez ekspertów, firma otrzyma prawo do posługiwania się logo danej edycji programu Climate Leadership.
Model współpracy

Idea
Firmy podejmują konkretne, wymierne zobowiązania w zakresie działań rynkowych i własnych, zmniejszające negatywny wpływ na klimat.

Uczestnicy
Firmy, świadome swojej roli w procesie osiągania neutralności klimatycznej i potrafiące dostrzec w zmianie szansę na rozwój.

Eksperckie wsparcie
Podjęte zobowiązania będą konsultowane z ekspertami zewnętrznymi.

Komunikacja
Aktywne nagłaśnianie zgłoszonych zobowiązań i wdrażanych działań na dedykowanej platformie internetowej włączającej w inicjatywę konsumentów, środowiska naukowe i pozarządowe.

Cel
Wsparcie systematycznego wdrażania rzeczywistych zmian w ofercie rynkowej i działalności największych firm będących odpowiedzią na kryzys klimatyczny i związane z nim zagrożenia.